Här nedan finner du viktig föreningsinformation sammanfattad på ett ställe. Besök gärna våra undersidor i menyn till vänster för att få veta mer om hur Vaksala SK fungerar, vilka värderingar, policys och rutiner klubben har.
Om du vill få upp informationen som PDF - klicka här.
Adress och telefonnummer till kansliet i Klubbhuset
Vaksala SK, Fålhagsleden 113, 754 49 UPPSALA.
Tel: 018-24 31 00
E-post: kansli@vaksalask.se
Kansliets öppetider
1 november - 30 april
Måndag-Torsdag 13:00-17:00, Fredag 13:00-15:00
1 maj - 30 september
Måndag-Onsdag 13:00-17:00, Torsdag 13:00-18:00, Fredag 13:00-15:00
Bankgiro-, förenings- och organisationsnummer
Vaksala SK:s bankgironummer är 5805-2564.
Vaksala SK:s bankgironummer är 5046-4098 (endast medlems- och träningsavgifter).
Vaksala SK:s bankgironummer är 134-4969 (lagkassakonto, ange alltid lag och spelarnamn).
Vaksala SK:s föreningsnummer hos Svenska Fotbollförbundet är: 3891-15.
Vaksala SK:s föreningsnummer hos Svenska Innebandyförbundet är : 3891-58.
Vaksala SK:s organisationsnummer (föreningsnummer) hos Skattemyndigheten är: 817606-7695.
Domare
Domare till matcher ordnar lagen själva upp till 14-årsålder då lagen använder sig av föreningsdomare.
Vid junior- och seniorfotboll tillsätter Upplands fotbollsförbund domare.
Föreningsdomare är ofta spelare i andra ungdomslag i föreningen som har genomgått den obligatoriska domarutbildning i föreningen. Vilka som är föreningsdomare i Vaksala SK finns att tillgå på kansliet och här på hemsidan under Domare.
Föreningen ordnar kurser för att utbilda föreningsdomare och uppmuntrar även till fortsatt utbildning för domare genom Upplands Fotbollsförbund, för de föreningsdomare som vill det.
För alla innebandylag så tillsätter UIBF domare till matcherna.
Ekonomi och medlemsavgifter
För att få delta i Vaksala SK:s verksamhet måste man före den 1 februari varje år betala in sin medlemsavgift som för närvarande är 100 kr. Detta sker enligt utskickad faktura från klubben varje år i januari. Detta gäller såväl enskild som familjemedlem samt stödmedlemskap. Utöver detta så ska man före 1 maj varje år ha betalat träningsavgiften för fotbollen som för säsongen 2023 är:
5-6 år Knatte | 800 kr |
7-9 år | 1200 kr |
10-14 år | 1600 kr |
15+ år | 2200 kr |
Träningsavgiften baseras på ålder det året barnet föddes.
För innebandyn gäller dessa avgifter men där måste träningsavgiften vara inbetald före 1 november. Detta sker enligt utskickad faktura från klubben varje år i oktober.
5-6 år Knatte | 800 kr |
7-9 år | 1450 kr |
10-14 år | 1850 kr |
15+ år | 2400 kr |
Innebandyn har även licensavgifter som är personlig. Följande priser 2024/2025 är:
0-9 år 80 kr
10-12 år 140 kr
13-15 år 190 kr
16 år -> 400 kr
Lagkonto
Varje lag har ett eget lagkonto i Vaksala SK:s huvudkassa. Inga egna lagkassor vid sidan av får finnas. Det är ifrån detta konto och i samråd med kassaansvarig som in- och utbetalningar, som har med lagets egna verksamhet att göra, kommer att ske. Inbetalningar till lagkassan sker till bankgiro 134-4969 ange lag och spelarens namn så kommer pengarna in på rätt lagkassa.
Spelarlistor
Spelarlistor ska kontinuerligt insändas till kansliet för att föreningens medlemsregister alltid ska kunna vara aktuellt. Lagledare ska meddela nya spelare till kansliet och även spelare som slutat ska omgående meddelas till kansliet. Lagledaren ska även se till att nya spelare/föräldrar fyller i medlemsansökan som ligger på föreningens hemsida. I undantagsfall funkar också pappersformat. Lagledaren lägger då ansökan i lagfackhyllan som finns i klubbhuset.
Fotbollsplaner – Inomhusplaner innebandy
Träning sker i Årstaparken och på Årsta IP I & II och Årsta/Johannesbäck konstgräs. Det finns även en konstgräsplan i Lindbacken. Det är i huvudsak 11 mot 11 lagen som tränar på Årsta IP/Johannesbäck medan 5 mot 5 och 7 mot 7 lagen tränar i Årstaparken. Alla matcher spelas vid Årsta IP. Det gäller att se till att planen man ska träna eller spela på är klippt, kritad och att målen är i sin ordning. I parken ska man alltid låsa ihop målen och flytta bort målen från planen efter varje träning och match. Nyckel till målens hänglås finns att kvittera ut via kansliet.
Särskilt viktigt att tänka på att laget som har sista träningen på kvällen flyttar bort målen från planen. Detta för att inte planen ska användas under dagtid samt för att underlätta för klippning av planerna.
Planskötsel
Klippning av planerna sker en gång i veckan under säsong.
I anslutning till planerna i Årstaparken står en container där utrustning för planskötseln finns tillgänglig. I denna container kan även lagen förvara sitt material under säsong.
Vid frågor och synpunkter beträffande tränings- och matchtider samt skötseln av planerna kontaktas kansliet.
För innebandylagen så gäller träning i gymnastikhallar runt omkring Uppsala samt IFU arena. Gymnastikhallarna vi främst talar om är Bolandsskolan, Johannesbäck, Celsius, Lindbacken m fl. De allra yngsta håller till i Årstakolan.
Försäkring
Alla spelare som är medlemmar i Vaksala SK har ett grundskydd genom försäkringsbolaget Folksam. Mer information finns att läsa på Folksam eller kontakta föreningens kansli.
Alla innebandyspelare måste vara licenserade för att försäkring ska gälla. Inför varje säsongsstart så sänds spelarlista in till kansliet för licensering. Viktigt att ledare/spelare blir registrerade i föreningen och att föreningen sedan licenserar spelaren. Utan licens ingen försäkring.
Hemsida
Vaksala SK har hemsida via svenskalag.se. Adressen är vaksalask.se. Varje lag uppbringar även de en separat lagsida, under denna kan laget informera sina spelare/föräldrar vad som är på gång i laget. Laget kan även lägga upp bilder och dokument på sin egna sida. Hemsidesansvarig i laget behöver ett lösenord för att få tillgång till lagets hemsida. Detta och övriga frågor kring hemsidan fås genom kontakt med kansliet.
Information
Alla fotbollslag har postfack i klubbhuset. Informationsansvarig i varje lag ansvarar för och distribuerar ut information via dessa postfack och/eller via e-post till laget.
I facken finns det även närvarokort, domarkvitton, lagkassauttagsblankett mm. Blanketterna ligger även på hemsidan.
Ytterligare information om Vaksala SK:s verksamhet finns på www.vaksalask.se. För information om lagens seriespel och fotboll i allmänhet finns även Upplands Fotbollförbundets hemsida. För innebandylagen finns Upplands innebandyförbundets hemsida att tillgå.
Inköp av material
Vaksala SK ger alla lag tillgång till matchtröja, bollar, koner, västar och sjukvårdsmaterial. Alla klubbens inköp oavsett om de omfattar hela klubben eller enskilda lag ska göras genom eller i samråd med Material- och förvaltningskommittén. Alla inköp görs via Intersport Boländerna.
Klubbens representationsoverall är svart/gul jacka och svart/gula byxor och ska bäras vid matcher av de som inhandlat denna. Det matchställ som klubben tillhandahåller är avsett att användas på match och inte träning.
Det finns träningskläder och även andra produkter som är försedda med Vaksala SK:s logga som kan införskaffas via kansliet eller allt som oftast via lagets materialansvarige som i sin tur köper via Intersport.
Utlåning av material
Vaksala SK tillhandahåller utlåning av stegar (träna snabba fötter), teknikbollar, balansplattor, reflexvästar (löpning i mörker), häckar, frisparksmur (endast Årsta IP). För att låna dessa kontakta kansliet.
Vid klubbhuset kan laget förvara sitt fotbollsmaterial i en av barrackerna. Vid Årstaparken finns en container som där varje lag kan få ett fack för att förvara sitt fotbollsmaterial. Kontakta kansliet vid behvov av materialfack.
Förråd vid IFU arena
Vaksala SK har tillgång till ett förråd i IFU arena. Det är kodlås till förrådet och förrådet används av alla lag som tränar i IFU. Kod fås av kansliet.
Lagens organisation
Detta ska ses som en rekommendation för dig som tränare för att annars är risken mycket stor att det blir för mycket att göra. Försök därför att engagera fler föräldrar i laget för att du ska kunna koncentrera dig på att göra det du ska, nämligen att träna ditt lag.
I Vaksala SK bör varje lag vara organiserat enligt följande:
Huvudtränare
Ansvarar för laget och dess träning. Är den som har det övergripande ansvaret för laget vid matcher och träningar. Delta i Vaksala SK:s ledarträffar och följa de riktlinjer som det står om i klubbens policy.
Assisterande
Vara behjälplig huvudtränare och även självständigt sköta träning och match om inte huvudtränaren är närvarande eller på annat sätt väljer att avstå. Delta i Vaksala SK:s ledarträffar och följa de riktlinjer som det står om i klubbens policy.
Lagledare
Ansvara för att spelarna är registrerade i klubbens medlemsregister och därmed försäkrade. Har ansvaret för att det finns material till laget samt sköter kontakten med Material- och förvaltningskommittén.
Kassaansvarig
Utsedd av laget att ha kontakt med och redovisa pengar samt övriga in- och utgifter till Vaksala SK:s kansli. Ingen annan än den som är kassaansvarig för laget har mandat från klubben att ha denna kontakt.
Informationsansvarig
Tar emot information från klubben centralt via e-post eller i pappersform och för den vidare inom laget.
Alla föräldrar
Som förälder till barn och ungdomar i Vaksala SK ska man engagera sig i både laget och klubben. Man ska vara en förebild för barnen och ungdomarna i laget samt stödja både laget och tränarna oavsett vad det gäller. Eventuella meningsskiljaktigheter tar man som förälder upp avskilt med tränaren och med fördel ventileras detta vid nästa föräldramöte.
Ledarträffar
Vaksala SK anordnar varje år flera stycken korta obligatoriska ledarträffar, dessa brukar ske 2-3 gånger per år.
Match
För att vi i Vaksala SK ska bibehålla och förbättra våra goda relationer med övriga fotbolls- och innebandyklubbar ska vi i Vaksala SK i samband med match:
- Ta för vana att ringa motståndare och domare inför match för att försäkra sig om att inga missförstånd har uppstått
- Hälsa motståndare och domare välkomna, vilket gäller samtliga ledare i laget
- Tacka motståndare och domare efter match, vilket gäller samtliga ledare i laget oavsett hur matchen har gått
- Se till att föräldrar föregår med gått exempel, om inte så har ledaren i laget ett ansvar att avvisa denna förälder.
- Under inga som helst omständigheter kommentera domarens insatser. Detta gäller även föräldrar. Tänk på att det är ont om domare!
- Kassaansvarig ska se till så att domaren får betalt för sin insats.
- Vid hemma matcher ska alla ungdomslag tillhanda hålla 2 matchvärdar vilkas ansvar bl a är att ta emot motståndare, ta hand om domaren, se till att det råder bra stämning vid planen mm.
Mötesrum
I klubbhuset finns det ett rum som laget kan boka för eventuella föräldramöten och lag sammankomster. För bokning av dessa finns det en möteskalender där man kan se eventuella bokningar på Vaksala SK:s hemsida. Kontakta kansliet för bokning av lediga tider.
Nycklar
Nyckel till klubbhuset och förråd kvitterar man ut personligen mot en depositionsavgift på 500 kr. I Klubbhuset finns även nycklar till omklädningsrummen vid Årsta IP. Tagg till inomhushallar samt andra arenor kan kvitteras ut via kansliet eller hos Uppsala kommuns föreningsservice.
Närvarokort
All närvaro sköts via idrottonline.se eller svenskalag.se och vår hemsida. Ansvarig måste ha erhållit inloggningsuppgifter från kansliet för att kunna sköta närvaron. 2 gånger per år "skickar man in" sitt lags uppgifter och intygar att man har fört närvaron korrekt och sanningsenligt.
en 1 februari och 1 augusti varje år vill kansliet ha detta intyg från ansvarig för att sedan slutgiltigt kunna skicka in närvarolistorna till RF och Uppsala kommun.
Vid frågor kring närvaron kontakta kansliet.
Seniorkommittén
Vaksala SK har en seniorkommitté som ansvarar för frågor kring ungdomar/seniorer från 15 år och uppåt.
Vill man komma i kontakt med seniorkommittén så kontaktar man seniorsansvarig på seniorsektionen@vaksalask.se. Säsongen 2021 är Anette Berglund senioransvarig i Vaksala SK.
Seriespel och knatteligan
Anmälan till seriespel sker i början av november för seniorlagen och i början av februari för ungdomslagen och i mitten av mars för knatteligan. Anmälan till dessa sköts centralt av föreningen. Laget ansvarar för att inkomma med rätt kontaktuppgifter till kansliet.
Knatteligan
I knatteligan spelar man fotboll 5-mot-5 och det sker från 8-9 års ålder och kan kort sammanfattas med att laget spelar sammandrag mot andra klubbar 3-4 ggr per år och 3-4 matcher vid varje sammandrag.
7 mot 7 fotboll
Vid 10-årsålder börjar man spela 7 mot 7. Vid 10-årsålder så börjar man dessutom spela seriespel utan resultatrapportering.
9 mot 9 fotboll
Vid 13-årsålder börjar man spela 9 mot 9 med resultatrapportering.
11 mot 11 fotboll
Vid 15-årsålder börjar man spela 11 mot 11 med resultatrapportering.
Innebandyanmälan
För anmälan till seriespel/knatteligan i innebandy så sker även det centralt från klubben och normalt så sker denna anmälan i maj/juni månad.
Innebandyn finns det knatteligaspel och då talar vi om spel 3 mot 3 på en halv planhalva de första åren. Efter knatteligan så erbjuds det poolspel innan man slutligen spelar seriespel omkring 10-årsåldern.
Sponsring
I Vaksala SK arbetar vi med både klubb- och lagsponsorer. Klubbsponsorerna betalar en summa pengar till klubben centralt för att få synas på bl a våra klubboveraller.
Lagsponsorer ska försökas att knyttas upp på två års avtal. För lagsponsring på matchställ tar klubben en del av sponsringsbeloppet, olika belopp beroende på om det är ett nytt eller ett ”begagnat” matchställ som en eventuell sponsor kommer att trycka sin logotyp på.
Vid frågor och synpunkter angående sponsring kontaktas sponsringsansvarig i Informations-, PR- och sponsringskommittén eller kansliet.
Timkapital - Kiosk
I Vaksala SK är det viktigt med engagemang, inte bara i det egna laget utan även i klubben i stort. Därför förväntas alla medlemmar och föräldrar som verkar i Vaksala SK varje år göra en liten insats centralt i klubben. Timkapitalet bygger därför på att alla tillsammans skapar förutsättningar för att utveckla klubbens verksamhet. Mer information om timkapitalet finns här eller kontakta kansliet.
Timkapitalet fastställs och beslutas av styrelsen där föräldrarna till aktiva barn- och ungdomsspelare samt den enskilde seniorspelaren varje år utför arbete för klubben centralt. I Timkapitalet för närvarande säsong 2022 så ska varje lag göra 60 timmar per lag och år.
Varje år så får nästan varje lag också en helg där man ansvarar för bemanning av kiosken vid Årsta IP.
Träning - fotboll
5-manna fotboll
Upplägget av träningen ska anpassas efter barnens utveckling och i huvudsak bestå av lek och rörelser företrädelsevis med, men även utan boll. Ex på övningar är olika enkla kull-lekar både med boll och utan boll. Att träna passningar och mottagningar kan enkelt övas genom att de står mittemot varandra och passar fram och tillbaks då får de mycket bollkontakt. Det är det som är viktigt. Enklare teknikövningar som att driva boll mellan utsatta koner kan också användas.
7-manna fotboll
Träningen ska fortfarande vara lekfull. Det viktiga för laget och är att alla ges lika mycket speltid för att vi ska behålla spelarnas intresse för fotboll. I dessa åldrar kan det skilja mycket i den fysiska utvecklingen och många kan komma att få en senare utvecklingskurva.
I dessa åldrar är det utmärkt att träna individuell teknik med bl a passningar, mottagning och förmågan att driva med boll. Man kan t ex göra en teknikbana där det gäller att driva boll genom koner. Spelarna kan också styras genom att de tvingas driva bollen genom koner med bara högerfotens innersida för att i nästa moment driva bollen bara med vänster yttersida. Vändningar med boll och smålagsspel är ytterligare exempel på bra övningar för spelare i den här åldern. Smålagsspel är t ex att föredra framför att spela på fullstor plan där det med smålagsspel menas 4 mot 4 eller 3 mot 3 osv.
En gemensam sak alla träningar ska ha är att träningen mestadels ska bedrivas med boll och att man värmer upp de stora muskelgrupperna.
Ungdomskommittén
Vaksala SK har en ungdomskommitté som ansvarar för frågor kring barn och ungdomar i åldern 6-14 år i föreningen.
Vill man komma i kontakt med ungdomskommittén så kontaktar man ungdomsansvarig på ungdomsansvarig@vaksalask.se. Säsongen 2022 är Johan Sohlberg ungdomsansvarig i Vaksala SK.
Utbildning
Vaksala SK har som mål att vara en av de klubbar som har distriktets bästutbildade ledare. Klubbens rekommendationer för utbildning för ledarna står noga angivet i klubbens policy. All utbildning för våra ungdomsledare är gratis.
För att få stå i båset i innebandy måste man ha gått grundkurs samt människan röd.
Är du intresserad av att gå en utbildning eller har frågor? Kontakta kansliet.
Utdrag ur belastningsregistret
Alla ledare i Vaksala SK måste lämna ett utdrag från belastningsregistret till kansliet och Marie Brink. Blanketter mm kring detta finns att läsa under Föreningsinfo och Policy mot sexuella övergrepp.
Frågor kring detta med utdrag ut belastningsregistret kontakta sittande ordförande.
Marie Brink på kansliet skickar även ut papper till nya ledare hur detta med utdraget ur belastningsregistret går till.
Vaksaladagen och Parkcupen
Vaksaladagen i fotboll anordnas varje år i maj vid Årsta IP 1 & 2. Då ska alla lag tillhörande Vaksala SK försöka spela sina hemmamatcher. Lag som har hemma matcher denna helg ska lägga hemma matchen på lördagen och de som har bortamatch kan försöka att byta hemma och borta match. Lag som ännu inte är i seriespel ska försöka ordna träningsmatch. Eventuella sammandrag ska också försökas att spelas denna dag. Separat information kommer att sändas ut närmare denna dag.
Vaksaladagen i innebandy har hållits i IFU arena under mars/april månad och under denna dag anordnas det lite kringaktiviteter samt att alla innebandylag försöker hitta motståndare eller spela en föräldramatch.
Parkcupen anordnas första helgen i oktober för flickor och pojkar 7-12 år. Alla Vaksalalag deltager utan kostnad och förväntas att deltaga i Parkcupen. Vaksalalagen förväntas att aktivt försöka bidra med sina kontakter för att hjälpa föreningen att få fler lag till Parkcupen.
Övrigt
Övrigt att önska? Har du tips om hur vi kan utveckla föreningen, lagen, hemsidan, aktiviteter mm? Maila gärna dina synpunkter till kansli@vaksalask.se eller lägg dem i pappersform i kansliet brevfack.